021-88689630
0912-0710955
5 لوگوی ایرانی به همراه طراحانشان
شرکت سایپا – مرتضی ممیز
مرتضی ممیز متولد ۴ شهریور ۱۳۱۵ در تهران است او طراح گرافیک و استاد دانشگاه بود که در سال 1384 چشم از جهان بست، ممیز پس از یک عمر فعالیت هنری، روز پنجم آذرماه سال 84، پس از تحمل یک دورهی سخت بیماری سرطان، در بیمارستان آبان تهران درگذشت. پیکر او را در باغبانکلا (محلی واقع در کردان کرج) به خاک سپردند.
او را پدر گرافیک ایران نیز مینامند، طراحی لوگو که یکی از تخصصهای اصلی ایشان بود او لوگوی سایپا را در سال 1366 و پس از رونق گرفتن کارخانهی سایپا برای این شرکت طراحی کرد و امروز به یکی از معروفترین برندهای محصولات ایرانی تبدیل شده است. ممیز طراحی این نشانه را اینگونه توصیف کرده است:
«به کارخانهی سایپا چند طرح خوب دیگر را هم پیشنهاد دادم، اما آنها این طرح را که براساس نقوش آجری بناهای مراغه ساخته بودم و شباهتی به نشانهی اتومبیلسازی «مرسدس بنز» داشت انتخاب کردند.»
از دیگر لوگوهای معروف این استاد میتواند به لوگوهای شهرداری تهران، سازمان آتشنشانی و علامت استاندار ایران نام برد.
شرکت ایران خودرو – بیژن جناب
بیژن جناب در سال 1995 در تهران به دنیا آمد، او هم اکنون پرفسور رشته هنرهای زیبا در دانشگاههای تهران و الزهرا است. او یکی از موسسین انجمن صنفی طراحان گرافيک ايران است. بیژن جناب تایپوگرافی نام ایران خودرو را در سال 1373 طراحی کرد.
هواپیمایی ملی ایران – ادوارد زهرابیان
ادوارد زهرابیان طراح و گرافیست ارمنی ایرانی، متولد سال ۱۳۱۸ است او طراح در مورد طراحی این لوگو و چگونگی نامگذاری «هما» برای «هواپیمایی ملی ایران» میگوید در سال۱۳۴۰ آگهی یک مسابقه برای طراحی لوگوی شرکت هواپیمایی ایران که آن زمان تازه تشکیل شده بود در روزنامه کیهان و اطلاعات آنزمان دیده است. او در آن زمان حدود ۲۱ یا ۲۲ سال سن داشت و خود را برای شرکت در کنکور آماده میکرد، تصمیم میگیرد در این مسابقه شرکت کند.
ادوارد زهرابیان درباره این طرح میگوید: «آن زمان زیاد جهانگردی میکردم. به آثار تاریخی علاقه داشتم و هنوزهم دارم. یادم آمد که یک چنین سرستونی در تخت جمشید است که میتواند خمیرمایه این طرح باشد.»
آژانس تخصصی خبر و اطلاعات حملونقلی (اسکیفت) در گزارش سال ۲۰۱۳ ارزیابی از لوگوی شرکتهای هواپیمایی در سراسر جهان داشت و بعد از ارزیابی های متعدد تمام شرکت های مطرح در زمینه صنعت هوایی توسط یاتا ، شرکت هواپیمایی ایران ایر (هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) را دارنده بهترین و عالی ترین لوگوی خدمت رسانی هوایی معرفی نمود.
بانک صادرات ایران – اسماعیل کیامقدم
اسماعیل کیامقدم متولد1340 و دانشآموخته رشته گرافیک در دانشکده هنرهای زیباست.
طرح اولیه آرم فعلی بانک صادرات در سال ۱۳۶۹ به سفارش روابط عمومی این بانک توسط اسماعیل کیامقدم طراحی شد. پس از آن، مرتضی ممیز بنا به درخواست بانک صادرات، تغییراتی در آن صورت داد و ماحصل آن به عنوان لوگوی بانک صادرات معرفی شد. به همین دلیل، بعدها بین این دو طراح اختلافاتی در خصوص این که چه کسی پدیدآورنده این اثر است، درگرفت.
سمت چپ: نشانهای که کیامقدم طراحی کرد. سمت راست: تغییراتی که استاد اعمال کرد.
شرکت ملی نفت ایران – احمد میرزا
لوگوی شرکت ملی نفت ایران در سال 1363 توسط احمد میرزا طراحی شد. او پس از دیدن فراخوان طراحی لوگو در روزنامه کیهان شروع به اتود زدن کرد و پس از حدود 9 طرح اولیه به طرح نهایی فعلی این لوگو رسید.
احمد میرزا در مورد لوگوی شرکت نفت میگوید :
«با توجه به اینکه زمان طراحی این لوگو چند سال پس از پیروزی انقلاب بود، باید در طراحی آن مشخصههایی را در نظر میگرفتم. از طرف دیگر این کار با طراحی برای شرکتهای خصوصی فرق داشت و مربوط به یک موضوع ملی میشد. به کار بردن نمادهایی برای رساندن مواردی چون «نه شرقی، نه غربی»، «رشد صنایع نفت» و همچنین «سوخت» باید در این طرح مورد توجه قرار میگرفت. در طراحی این لوگو از فرمهای اسلیمی استفاده کردم. در این طرح لوله نفت به کار رفته که از دو طرف به سمت چپ و راست و به صورت قرینه طراحی شده است. در این فرمهای اسلیمی رشد صنایع نفت القاء میشود و یک لایه مستتر هم از همان لوله به سمت بالا وجود دارد که مسائل اسلامی و نه شرقی و نه غربی بودن را میرساند.»
سایر مقالات :
مشاهده...
مشاهده...
مشاهده...
مشاهده...
مشاهده...
علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص/بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاهها با اشخاص متمایز نماید.
مشاهده...
تماس با ما :
دفتر تهران : 021.88689630
دفتر مازندران : 011.32337228
شماره همراه : 09120710955
ایمیل : info@saralogo.ir